Vakman aan het woord: Tijs

27 maart 2017

Met enige regelmaat delen wij ervaringen van een Bikkel in de Bouw. Vandaag kunnen jullie het verhaal van Tijs van Ruth lezen.

Aan het werk

We hebben afgesproken op de bouw. Tijs verbouwt in hartje Rotterdam de keuken en badkamer van  een appartement . De eigenaresse van de woning doet open; ik maak kennis met haar, kijk wat rond en maak wat foto’s van Tijs, die aan het werk is. Mevrouw vertelt me dat Tijs haar is aangeraden door haar dochter en dat ze hem blindelings vertrouwd.

De dag is die ochtend vervelend begonnen: bij het afsluiten van de waterleiding sloot Tijs ook die van de buurman af terwijl die net stond te douchen. Een scheldkanonnade van buurman volgde, zo vertelt Tijs me. Je moet toch echt de waterleiding afsluiten als je leidingen moet verleggen… Gelukkig was net alles weer rustig en opgelost. Tijs eet even zijn trommeltje leeg voordat we op zoek gaan naar een caféetje om verder te praten.

Tijs neemt me mee naar de nieuwe Markthal, een pronkstuk van Rotterdam, waar we gaan zitten in een van de vele cafés. We bestellen wat te drinken en Tijs begint te vertellen.

Bedrijfsvoering

Klusbedrijf 2RH is een succesvol bedrijf met een grote klantenkring. Tijs zit nooit om werk verlegen en heeft de routine er goed in zitten; hij werkt vier dagen per week bij klanten van zeven tot drie. De vijfde dag besteedt hij aan administratie, offertes en klanten bellen. Hij komt aan zo’n 40 uur werken per week, terwijl hij in het begin wel 60 uur per week draaide. Hoe zit dat? “Eigenlijk liep in het begin alles standaard uit. Bovendien deed ik naast geoffreerd werk er nog veel extra werk bij. Ervaring leert je dit extra werk pas na oplevering te doen. En ik werk nu veel planmatiger.” Wat ook bijdraagt aan zijn succes is zijn reactiesnelheid: na een opname krijgt de aanvrager na twee dagen al een offerte. De bedrijfsadministratie wordt voor het grootste gedeelte verzorgd door zijn vrouw, zij is daar zo’n 10 uur in de week druk mee.

Communicatie

Tijs is erg tevreden over zijn grote klantenkring: “ Ik heb 0€ besteed aan adverteren”, vertelt ie trots. Hij moet het dus van iets anders hebben. Voordat hij zich als zelfstandige vestigde, werkte hij als marketing en communicatie adviseur bij een museum. “Dankzij mijn marketing- en communicatieachtergrond weet ik waar je op moet letten als je iets te verkopen hebt. Ik heb goed nagedacht over de wensen van mijn doelgroep, mijn website en het bijhouden hiervan”. De meeste nieuwe klanten vinden hem via het internet; hij zorgt zelf voor de zichtbaarheid van zijn bedrijf. Ook bestaande klanten weten hem altijd weer te vinden voor nieuwe klussen.

Van klein naar groot

2RH is klein begonnen: geen grote investeringen doen, maar roeien met de riemen die je hebt en dan langzaam uitbreiden. Vroeger reed Tijs met een bakfiets rond, waarin hij zijn gereedschap en materialen bewaarde. Hij deed een jaar lang kleine klusjes bij mensen om ervaring op te doen en een klantgroep op te bouwen. Later is de bakfiets vervangen voor een eigen auto en is hij aannemer geworden.

Het werk

Hij doet alles zelf: badkamers, keukens, elektra, radiatoren ophangen en aansluiten, noem maar op.  Uitbesteden: alle elektra tot de meterkast en het aansluiten van een CV-ketel. Daar heeft hij de papieren niet voor. Dat zit wel in de planning; hij is van plan zich hiervoor te laten bijscholen. Zijn favoriete klus is het maken van meubels op maat. En dan kan hij alles van het ontwerp tot de realisatie van bijvoorbeeld inbouwkasten of radiator-ombouwen. Klanten die facturen niet direct betalen, daar baalt hij van en wie niet eigenlijk(?). Tijs is heel duidelijk: “de factuur moet vijf dagen na verzending worden voldaan, punt”. En dat vertelt hij zijn klanten ook.

Kostenbewust

Tijs komt twee keer per week bij de bouwgroothandel; hij heeft geen opslag en dus ook geen voorraad. Hij is kostenbewust. Een voorraad kan tegen je werken, bij weinig werk bijvoorbeeld. Het geld zit dan vast in je voorraad, en je kunt het niet verkopen. Zonde dus.

De toekomst

Teruggaan naar een baas is voor Tijs geen optie. Ik richt mijn eigen leven in zoals ik dat fijn vind en zoals het past in mijn gezin. Hij woont met zijn vrouw en vier zoons op Goeree Overflakkee en rijdt bijna dagelijks naar Rotterdam, waar hij de meeste klussen doet. Voorzieningen voor zijn oude dag spaart hij bij elkaar, al heeft hij geen idee wanneer hij zou willen stoppen. Tijs heeft het duidelijk naar zijn zin.

 

Tips van Tijs:

  1. Wees kostenbewust, dus geef geen geld uit wat je niet hebt
  2. Spaar daar waar je kan (voor later of voor als er iets mis gaat)
  3. Reageer z.s.m. naar klanten toe
  4. Maak een communicatieplan
  5. Zorg dat je bedrijf goed te vinden is!

Wil je jouw verhaal ook vertellen? Neem contact met ons op: contact@bikkelsindebouw.nl

Labels:
    Deel dit bericht: